Zelf uitvoeren, of de VvE kascontrole uitbesteden?
Een veelvoorkomende vraag. Een kascontrole is een uitgebreid en complex onderzoek van de financiële staat van de VvE. Vrijwel iedere organisatie laat jaarlijks zijn financiële cijfers controleren om te voldoen aan diverse vereisten. Ook VvE’s zijn verplicht om jaarlijks een kascontrole uit te laten voeren. Een kascontrole dient een objectieve en onpartijdige evaluatie van de financiën van de organisatie te zijn.
Maar hoe objectief en onpartijdig is zo’n evaluatie als deze door een lid van de VvE zelf wordt uitgevoerd?
Deze financiële audits worden regelmatig intern uitgevoerd, waar wij helaas ook regelmatig constateren dat het goed fout zit. Interne audits zijn vanzelfsprekend nuttig voor het verbeteren van het interne financieel beheer van de VvE, maar wanneer de kunde en kennis mist, wordt er vaak van alles over het hoofd gezien. Daarom worden VvE kascontroles gewoonlijk beoordeeld door een externe partij, waarna de cijfers aan de VvE worden voorgelegd.
Een onafhankelijke partij heeft geen baat bij kasverschillen, ‘missende’ transacties of het verduisteren van een greep uit de kas. Daarom zijn zij bij uitstek perfect om deze externe controle uit te voeren. Zij gebruiken bij de kascontroles dan ook controlestandaarden die onafhankelijk zijn van de standaarden die intern door de VvE worden gebruikt. Deze controles zijn bedoeld om te voldoen aan de wetgeving én de statuten van de vereniging zelf.
Een externe kascontrole scheelt tijd en moeite en u weet áltijd zeker dat de jaarlijkse cijfers van de VvE aan de hand van een gedegen controle, kloppen.