Is een kascontrole voor een VvE verplicht?
Een kascontrole is voor alle VvE’s in Nederland verplicht en moet op jaarlijkse basis worden gedaan. In sommige gevallen is de frequentie hoger, en wordt de VvE kascontrole vaker uitgevoerd. De kascommissie is vaak degene die de kascontrole uitvoert, zij doen dit als onafhankelijk orgaan. Het is van belang dat de kascommissie daarbij een kascontrole-checklist gebruikt.
Let op: bij het beheer van de financiën van de vereniging kunnen kleine fouten zich in de loop van de tijd opstapelen en leiden tot kostbare schade als gevolg van een gebrek aan goed toezicht. Een aantal van de meest voorkomende problemen die bij een VvE kascontrole aan het licht komen zijn:
- Misbruik van kleine bedragen
- Buiten het budget vallende uitgaven die worden goedgekeurd zonder de juiste controle
- Te veel betalen voor verouderde contracten – hierover had jaren geleden al onderhandeld kunnen (én moeten) worden.
- Onvoldoende verzekeringsdekking.
- Verduistering als gevolg van een gebrek aan verificatie van de bank.
Sommige verenigingen van eigenaars staan misschien huiverig tegenover het idee om voor een gedetailleerde VvE kascontrole te betalen, maar het is absoluut de moeite waard. Een externe kascontrole kan helpen om onregelmatigheden aan het licht te brengen die anders onzichtbaar zouden blijven. Daarnaast levert het een gestructureerd rapport met financiële aanbevelingen die het bestuur ten goede zullen komen.