Wat doen wij?

De kascommissie heeft als taak om de jaarstukken, die opgemaakt zijn door het bestuur, te onderzoeken en daarvan verslag uit te brengen. Deze verplichte jaarlijkse kascontrole van de VvE is een boekhoudkundige controle van de financiële gegevens om na te gaan of de financiële gegevens correct zijn weergegeven. De financiële overzichten worden onderzocht en beoordeeld, de kascommissie brengt verslag uit aan de vergadering van eigenaars. De vergadering kan daarop besluiten om de kascontrole en de cijfers goed (of af) te keuren.

Wij stellen een begrijpelijk en duidelijk adviesverslag op waarmee de eigenaren van de VvE in de Algemene Ledenvergadering hun besluit kunnen nemen.

Dit uitgebreide onderzoek, de kascontrole, vergt tijd, kennis en kunde en komt er op neer dat onjuistheden worden gefilterd zodat er aan de wet wordt voldaan, maar ook aan de statuten van de VvE. De meeste bestuursleden van een VvE hebben echter niet altijd inzicht in alle financiële gegevens van de VvE.

Hoe wordt een kascontrole gedaan door de VvE kascommissie?

Het controleproces is complex en neemt veel tijd in beslag. Een kascontrole bestaat uit grondige analyses, beoordelingen en procedures die op de financiële gegevens worden uitgevoerd. Ook al zult u de kascontrole mogelijk niet zelf uitvoeren, kan het nuttig zijn om te weten hoe een kascontrole wordt uitgevoerd.

Voordat het daadwerkelijke proces begint, worden de doelstellingen en de timing bepaald. Ook wordt er een termijn vastgesteld. Tijdens een kascontrole wordt ook gekeken naar de jaarlijkse aanslagen, naar contracten met- en betalingen aan leveranciers en naar de toereikendheid van de reserves.

Voor een gedegen kascontrole is een aantal documenten vereist. Denk aan bankafschriften, (geannuleerde) cheques en stortingsbewijzen, kopieën van verzekeringsdekkingen, beleggingsinformatie, kopieën van belangrijke contracten, betaalde facturen, ontvangsten uit belastingen en saldi van eigenaars en reserveoverzichten. Het kascontroleproces omvat naast een grondige analyse ook een beoordeling en een overzicht van overeengekomen procedures.

Offerte aanvragen

Een VvE kascommissie de kascontrole laten uitvoeren, of de kascontrole uitbesteden?

Al met al biedt een kascontrole redelijke zekerheid dat de cijfers goed zijn. Een VvE kascontrole door een externe partij beoordeelt de interne controles en biedt een hoge mate van comfort aan het bestuur en de eigenaars. Een externe kascontrole bevordert daarnaast de financiële transparantie en voorkomt problemen tussen de huiseigenaren en het bestuur.

Ook kunnen VvE commissies zich hierdoor meer bezighouden met belangrijkere én leukere taken. Ook geeft een externe controle de bestuursleden ruimte om zich te kunnen focussen op zaken waar zij over het algemeen meer verstand van hebben. Deze commissies bestaan namelijk vaak uit vrijwilligers, en niet uit specialisten met kennis en achtergrondinformatie over audits van financiële gegevens.

Als de besturen en commissies van de VvE op een dergelijke manier samenwerken, zal de gemeenschap een stuk fijner functioneren!

Image

Waarom externe VvE Kascontrole

– Deskundig professioneel jaarverslag
– Meer dan 15 jaar VvE ervaring
– Meer dan 25 jaar financiële ervaring
– Onafhankelijk advies
– Continuïteit voor uw VvE

De ervaring leert dat door de controle uw VvE beter functioneert

Stel een vraag